دانشجویان ترکمن دانشگاه علوم پزشکی بجنورد
دانشجویان ترکمن دانشگاه علوم پزشکی بجنورد

دانشجویان ترکمن دانشگاه علوم پزشکی بجنورد

عالم بزرگ ترکمن صحرا

 

مختصری از زندگینامه علامه و عارف ربانی استاد الحاج یار محمد آخوند نظری مد ظله تعالی

 

 

 

   

 

حضرت پیر قدس الله سره بهمراه خلیفه ی ایشان استاد یارمحمد آخوند نظری 

 

استاد نظری در سال 1299 هجری شمسی در روستای قره بلاغ در یک خانواده اسلامی و متدین دیده به جهان گشود با راهنمایی و تربیت شبانه روزی والد گرامی خویش آنا محمد معروف به آنا بای دوران طفولیت را سپری کرده و پا به عرصه تعلیم و تعلّم آن دوران نهاد.

دوره ابتدایی را در مدرسه ای در شهرستان آق قلا تحصیل کرده و مدرک ابتدایی را از همانجا اخذ نمود . با توجه به پیشرفت‌های روزافزونی که در این زمینه کسب کرده بود والدین وآشنایان وی را بر آن داشت که ایشان را به دارالتربیه (مدرسه نمونه در تهران) بفرستند تا ادامه تحصیل نماید اما با وساطت و درخواست برخی از دوستان و آشنایان از رفتن به آنجا منصرف شده و در اداره املاک شهرستان مشغول خدمت شد.

اولین استادی که ایشان نزد وی تلمّذ نمود (ملا عبدی) نام داردکه در روستای اوچ تپه سکونت داشت. دیری نپائید که ملا عبدی متوجه شد روح جستجو گر و عشق علم اندوزی وی را نمی تواند ارضاء نماید. از این رو خود به اتفاق ایشان به حوزه استاد( بگ مراد ایشان) رفته وهر دو مشغول تحصیل علوم دینی شدند. در این سالها بود که افتخار تلمذ نزد چندین استاد برجسته منطقه چون (آماش آخوند) و (قربان آخوند اراده ای) را پیدا کرد.

   نهایتا پس از سپری کردن دوره مقدماتی علوم دینی در منطقه با استاد علامه عبدالقادر آخوند داغستانی آشنا شده و افتخار تلمذ نزد ایشان را نیز کسب نمود.

استاد نظری با تحمل شدائد و سختی های فراوان راههای کوهستانی و صعب العبور روستای (گلیداغ) محل سکونت استاد داغستانی را به مدت هشت سال طی کرده و سپس با اجازت و بدرقه دعای خیر آن استاد عالی مقام به درجه تدریس و استادی نایل گشتند.

    وی با علاقه و اشتیاق فراوان و با همت پرشور اهالی روستا در سال 1330 هجری شمسی چراغ علم و دانش و عرفان (حوزه علمیه عرفانیه قره بلاغ) را در روستای قره بلاغ روشن نمود. اکنون با گذشت بیش از پنجاه سال از افتتاح پرخیر و برکت آن, فارغ التحصیلان این حوزه بالغ بر صدها نفر می باشد که هر کدام به نحوی مشغول خدمت به مردم متدین منطقه هستند.

    استاد یارمحمد آخوند نظری, در فقه و احکام مقلد حضرت امام اعظم ابوحنیفه رحمه الله علیه و در طریقت و عرفان پیرو مرشد و پیرطریقت قطب زمان حضرت الشیخ محمد عثمان سراج الدین ثانی قدس سره است .

    سلسله اساتید بزرگوار ایشان با چهل و چهار واسطه به نبی اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وسلم می رسد که عبارتند از : استاد عبدالقادر آخوند داغستانی ـ ملا عبدالعظیم فرزند عبدالمجید کردستانی ـ ملا عبدالقادر گه وره ـ ملا عبدالقادر مهاجرـ احمد نودشی ـ محمد خطی ـ عبدالرحمن روزبهانی ـ صبغه الله افندی ماروانی ـ مصطفی زیاری ـ صبغه الله افندی حسین آبادی ـ ابراهیم بن حیدرـ حیدربن احمد حریری ـ احمدبن حیدرـ حیدر اول ـ زین الدین کردی ـ نصرالله خلخالی ـ مولانا میرزا جان ـ جمال الدین محمود شیرازی ـ جلال الدین دوّانی ـ اسعد دوّانی ـ سید شریف جرجانی ـ مبارک شاه بخاری ـ قطب الدین رازی ـ صدر الدین شیرازی ـ کاتب قزوینی ـ فخر الدین رازی ـ مجید جلیلی ـ محمد بن یحیی ـ حجه الاسلام محمد غزالی ـ امام الحرمین عبدالملک ـ ابو محمد جوینی ـ ابو طالبمکی ـ ابو عثمان مغربی ـ ابو عمرو زجاج ـ ابو القاسم جنید بغدادی ـ سری سقطی ـ معروف کرخی ـ امام رضا ـ امام موسی کاظم ـ امام جعفر الصادق ـ امام محمد باقر - امام زین العابدین ـ سید الشهداء امام حسین ـ علی بن ابی طالب ـ سید الثقلین ابو القاسم محمد المصطفی صلی الله علیه و سلم ـ روح الامین ـ رب العالمین.

    استاد نظری هم اکنون در قید حیات بوده و کل اوقات شریف خود را نیز به ارشاد و راهنمایی مردم اختصاص داده است .

    از درگاه خداوند متعال مسئلت داریم وجود پر خیر و برکت آن عزیز را در بین ما پیوسته ارزانی داشته و ما را از ارشادات و راهنماییهای ایشان همیشه بهره مند گرداند .             

                                                                        آمین یا رب العالمین

نظرات 18 + ارسال نظر
عاطفه یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 ساعت 15:00 http://A

اوکی خداحافظ واس همیشه

خوش

عاطفه پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1393 ساعت 17:48 http://A

ممنون اقای گنبدی من که دانشجوی بجنورد نیسم که بخوام خودمو تواون قسمت معرفی کنم فقط بدونین همونطور که گفته بودین ازدروغ بدتون میاد منم تابه اینجاش بی ریا باهاتون هم کلام شدم من واقعا اسمم عاطفه ودانشجوی گرگانم ...

اوکی خوشحال شدم از آشناییتون... خداحافظتون

عاطفه چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 ساعت 21:07 http://A

چه جالب همه خودشونو معرفی کردن !!باحال بودپس فامیلیتون یلمه گنبدی وساکن گنبد!!!خلی برام جالبه راسی باورت میشه اون روزکه اولین نظرو تو وبت گذاشتم اولین باربود که وبگردی میکردم اون روزمن واقعاتعجب کرده بودم جون پسراونم ازنوع دانشجوش کمتر میره سراغ این جور مطلبا!!!واقعا ازهم کلامی باهاتون خوشوقتم امیدوارم تو این چندروزه اذیتتون نکرده باشم اقای گنبدی

حالا که میگی جالبه بد نیست توی همون قسمت خودتو معرفی کنی...
شوخی میکنیهستن بچه های خوب مثل خودم(میبینین آخر غرورمااا)نه بابا چ مزاحمتی خوشحال شدم از خوش و بش باهتون

عاطفه دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 ساعت 19:48 http://A

انشاالله که شیله بولسندررابطه باسوال قبلیشم میتونم بگم خوب اومدی باحال بودباهات موافقمراسی متولد کدوم ماهی؟قصدجسارت ندارما محض کنجکاویه!!!

میتونی بری قسمت معرفی بچه ها اونجا نوشتم!

عاطفه پنج‌شنبه 11 اردیبهشت 1393 ساعت 21:09 http://A

خوووب داش قادر عزیزززز!!!میدونی که امشب شب ارزوهاست امیدوارم به اونچه که میخایی برسیوهمیشه ودرتمام مراحل زندگیت عاقبت بخیر شیالتماس دعا

ساغ بولمنم همه دوغان لرما دعا ادیان که همه اسلگ لرنا یدسنلا ان شالله

عاطفه پنج‌شنبه 11 اردیبهشت 1393 ساعت 18:50 http://A

اااامممم نمیدونم دا داتوچی فک میکنی؟؟

من که فک میکنم خوردنی باشه

عاطفه چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393 ساعت 17:40 http://A

اخیییی نا ا ازی ی ناراحت شدی!!!فک نمیکردم ادم بااحساسی باشیبابا بیخیال از پسر جماعت بعیده این حرفا!!

شوخی کردم آجی احساسات چیه خوردنیه!!؟؟

عاطفه دوشنبه 8 اردیبهشت 1393 ساعت 22:30 http://A

دیوونه!!!منوباش ازکی تعریف کردم لازم نیس خلی به خودت بگیریفک کنم به خاطر ارادت خاصی که به شیخ جونم داشتم بیش ازحد ذوق زده شدمراسی من ادمی نیسم که بخواد ازکسی تعریف کنه

مردمو ببینین از آدم تعریف میکنن و بعدش میگن به خودت نگیر!!!
اصلا به فکر احساسات آدم نیستن

عاطفه شنبه 6 اردیبهشت 1393 ساعت 21:04 http://A

خیلی گلی قادر جوون:قلب واس اینکه باعث شدی اطلاعاتم نسبت به شیخ بزرگوارمون بیشترشه واقعا بااین مطلبت تودلم جا بازکردیدمت گرمترکمن اصیل به تو میگن

این نظر احتمالا مال دختر خاله ی دیوونه ی منه که انقد ازم تعریف کرده!!!!
گفتم تا سوء تفاهم نشه

عاطفه پنج‌شنبه 4 اردیبهشت 1393 ساعت 23:06 http://A

سلام اقا قادر ممنونم از اطلاعات ارزنده ای که دراختیارمون گذاشتین معلومه مثل من شمام ارادت خاصی نسبت به اون بزرگوار دارین راستی اگه اجازه بدین ازاین به بعدمیخوام یه سربه وب شمابزنم چون من دانشجوی علوم پزشکی گرگانم

سلام خواهش میکنم ایشون شخصیتی بسیار بسیار بزرگواری دارن و هر چه قدر هم بهشون ارادت داشته باشیم کمه...خوشحال میشیم که سر بزنین و نظر بدین

مهسا_ت شنبه 30 فروردین 1393 ساعت 10:01

ممنون.مطلب بسیار مفیدی بود.انشاله که عمرشونو خداوند بیشتر کنه تاهمیشهمایه افتخار ما باشن.بسیار انسان بزرگی هستن.حیف که من ایشونو تا الان نتونستم از نزدیک ببینم

خواهش میکنم.ان شالله به زودی خدا نصیبتون کنه که ببینیتشون..

n.a.d.e.r پنج‌شنبه 28 فروردین 1393 ساعت 21:32

الهی آمین

lati دوشنبه 25 فروردین 1393 ساعت 19:47

سلام آقای یلمه.میبینم که پست ها پشت سرهم اومدن ووبلاگ مطالبش آپدیت میشه.بسیاربسیارازین مساله خرسندم. ارادتمنداین روحانی بزرگ هم هسیم ان شالله زنده باشن وسایشون روسرهمه ماهاباشهه

سلام.ممنون از نظرتون.انشالله

arash sadri دوشنبه 25 فروردین 1393 ساعت 13:42

سلام داش قادر ممنون ک این پست گذاشتی حضرت یار جان آخون جان یکی از افرادیه ک من واقعا بهشون اعتقاد دارم و دوسشون دارم خدا عمر گرانقدر این عزیزو زیاد کنه....من بیش از بیست سی بار ایشونو ملاقات کردم ولی بازم سیر نشدم از دیدنشون... با گذاشتن این مطلب باعث شدی ک مشتاقتر بشم برای ملاقات هرجه زودتر ایشون..... راستی من کتاب زندگینامه ایشونو دارم هرکدوم از شما عزیزان خاستین میتونم امانتی در اختیارتون بزارم...

سلام آرش خان خوشا به سعادتت.ایشالله هر چه زودتر به خواستت برسی
میام ازت میگیرم!!

matin odack دوشنبه 25 فروردین 1393 ساعت 08:46

سپاس داش قادر مفید واقع شد .ان شا ا... زنده باشندو ما رو از لطف خود بهرهمند بسازند.

خواهش میشه ایشالله باشن و ما رو از وجودشون بهرمند کنن.

گلی یکشنبه 24 فروردین 1393 ساعت 20:36

الهی آمیییین. یکبار از نزدیک ایشان رو زیارت کردم خدا کنه زیارت ایشان دوباره نصیب خودم و بقیه دوستان بشه ممنون آقا قادر از مطلبتون

ایشالله همه ی ترکمن های ترکمن صحرا حداقل ی بار هم شده ایشون رو از نزدیک زیارت کنن...

ادریس یکشنبه 24 فروردین 1393 ساعت 11:57

به به بالاخره ی پست جدیدم اومد...
قابل توجه بقیه نویسنده ها ...
دادا دمت گرم بازم ازین مطلبا پیدا کردی ما رو بهره مند کن...

بروی چشوم ادی خان

ATP یکشنبه 24 فروردین 1393 ساعت 11:55

سلام خسته نباشید!
اطلاعات مفیدی بود!مرسی.

سلام ممنون که خوندین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد