دانشجویان ترکمن دانشگاه علوم پزشکی بجنورد
دانشجویان ترکمن دانشگاه علوم پزشکی بجنورد

دانشجویان ترکمن دانشگاه علوم پزشکی بجنورد

ماه رجب...

رجب، ماهی است که در آن، بندگان و مؤمنان

و ره‏پویان، خود را برای شرکت

در مهمانی بزرگ خداوند آماده می‏‌کنند.

( حلول ماه رجب بر همه شما مبارک )
 

 نسیم ماه رجب در فضای شهر می‌پیچد و بار دیگر ماه بزرگ خدا، نویدبخش فصل جدیدی از   بندگی در درگاه عبودیت است، مؤمنان و عارفان که مد‌ت‌ها برای این ماه لحظه شماری    می‌کردند اکنون مشتاقانه برای ورود به این ماه لحظه‌شماری می‌کنند، چرا که ماه رجب «ماه أصَبّ» است و رحمت خدا در این ماه بر امت فرو مى‌ریزد.

در اهمیت این ماه همین بس که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: ماه رجب ماه بزرگ خداست و ماهى که حرمت و فضیلت به آن نمى‏رسد و جنگیدن با کافران در این ماه حرام است و رجب ماه خداست و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ می‌شود و غضب الهى از او دور می‌شود و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته شود.

حضرت رسول اکرم (ص) می فرمایند:

کسی که شب اول ماه رجب را زنده کند یعنی به عبادت بگذراند قلب آن شخص زمانی که قلب ها می میرند نخواهد مرد و خداوند فیوضات وخیرات را بر روی آن شخص خواهد ریخت با نهایت ریختنی و از گناهان پاک خواهد شد همچنان که روز به دنیا آمدن از مادر پاک بود و آن شخص هفتاد هزار نفر از خطاکارنی که جهنم برایشان واجب گردیده شفاعت خواهد کرد.


روزه در ماه رجب:

روزهء  روز اول کفاره گناهان 3سال و روزهء روز دوم کفاره دو سال  و روزه روز سوم کفاره یک سال و بعد از آن ، روزه هر روز کفاره یک ماه خواهد بود.

روایت است از حضرت ابوبکر صدیق(رض):

اولین شب جمعه رجب هرگاه یک سوم اول شب گذشت در آسمانها و زمین هیچ فرشته ای نخواهد ماند و همگی در کعبه معظمه جمع می گردند پس خداوند به آنها نظر کرده و حاجات آنان را می پرسد،فرشتگان جواب می دهند،بار خدایا ما هیچ حاجتی نداریم جز اینکه کسی را که در ماه رجب روزه گرفته مغفرت نمایی.
پس خداوند دعای فرشتگان را قبول کرده کسانی را که در ماه رجب روزه گرفته اند خواهد بخشید.

حکایت است از حضرت ثوبان می فرماید: ما با نبی اکرم (ص) بودیم و از مقبره ای میگذشتیم رسول اکرم (ص) ایستادند و شدیدا گریه کردند پس دعا کردند.پرسیدم یا رسول الله چرا گریه می کنید؟
رسول الله (ص) فرمودند: ای ثوبان اینان مردگانی هستند که در قبر عذاب داده می شوند من دعا کردم خداوند در حق ایشان تخفیف داد و عذابشان کم شد.
پس فرمودند:ای ثوبان اگر این مردگان در حال حیات، یک روز از رجب را روزه می گرفتند و یک شب را در رجب به عبادت می گذاردند هرگز در قبورشان مورد عذاب قرار نمی گرفتند.
سوال کردم یا رسول الله آیا روزه یک روز و قیام یک شب عذاب قبر را منع می کند؟
حضرت فرمودند:ای ثوبان قسم به ذاتی که مرا به حق مبعوث کرد هرکس از مسلمانان چه مرد و چه زن در ماه رجب یک روز روزه گرفته و یک شب را به عبادت بگذراند به امید ثواب و ملاقات رب العزه خداوند عبادت یک سال را که روزها را به روزه و شب ها را به عبادت گذرانده باشد خواهد نوشت.


http://hanafiyeh.blogfa.com/----برداشت از کتاب دره الناصحی

نظرات 5 + ارسال نظر
o شنبه 3 خرداد 1393 ساعت 11:30

ماه رجب ماهیه که خداوندهردعاوآرزویی کنیم اگ ازته دل وبانیت پاک باشه حتما مستجاب میکنه.خداخیلی دوستمون داره من بعضی وقتا به گذشته ک نگا میکنم ودعاهایی ک ازخداکرده بودم...واقعا خداجونم داره منوبه آرزوهام میرسونه من واسه همه نعمتایی که خدا واسه م داده هرثانیه شکر میکنم.میخوام بگم اگ آرزویی داشتین ویه کمی تاخیر داشته ک برآورده شه حتما حکمتی توش بوده...خوندن سوره یاسین واسه م یه آرامشی میده ک حد نداره...یکی ازدعاهام ک خیلی مهمه اینه که همیشه پدرومادرمو راضی نگه دارم،انشاالله خداجون مثل همیشه تواین راه ومستجاب شدن دعام همراهم خواهدبود.امیدوارم ک انشاالله همه مون عاقبت ب خیر شیم.

حق با شماست ما باید همیشه شکرگذار خدای متعال باشیم چون اون صلاح ما رو بیشتر از خودمون میدونه...
ان شاءالله

عبدالقادر پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1393 ساعت 17:11

ممنون ادی خان ازمطلب مفیدت

خواهش میکنم دادا...

امید پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1393 ساعت 14:09

مطلب فوق العاده خوب و مفیدی بود دستت درد نکنه.

خواهش میکنم امید جان...

lati چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 ساعت 14:04

سلااااااااام.به همه دوستای گل وبلبلم.ان شالله که همتون خوب وخوش وسرحالیدکه به وب قشنگتون سرنمیزنید.ان شاالله کسی ازفضیلت های این ماه مبارک جانمونه:)میگما هیچی درموردمتولدین ماه رجب ننوشته

سلام...
امیدوارم که اینطور میگید باشه...
ان شاء الله...
والا من فقط در مورد خود ماه رجب تونستم مطلب پیدا کنم،راستش به فکرم نرسید در مورد متولدینشم مطلبی بیارم...
حالا مگه در مورد متولیدنشم مطلبی یا گفته ای هست !!!
من که نمیدونم اگه شما در موردش اطلاعاتی دارید بفرمایید...

مارال ت جمعه 12 اردیبهشت 1393 ساعت 21:15

سلام داداش خسته نباشید ممنون ازوبتون واقعاعالیه الرینگ اغرماسین منم ی وب درس کردما حوصله ندارم توش مطلب بزارم

سلام، ممنون سلامت باشید...
خواهش میکنم...
درسته واقعا ساختن ی وبلاگو اداره کردنش سخته ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد