دانشجویان ترکمن دانشگاه علوم پزشکی بجنورد
دانشجویان ترکمن دانشگاه علوم پزشکی بجنورد

دانشجویان ترکمن دانشگاه علوم پزشکی بجنورد

نمونه هایی از غذا های سنتی و خوشمزه ترکمن

من که دلم تنگ شده واسه چکدرمه 

 بزن ادامه مطلب رو

پیشمه 

 

پیشمه در لغت هر چیز پختنی را می گویند و در اصطلاح ترکمن ها، نانی است روغنی و شبیه به بامیه. طرز تهیه آن به صورت زیر است:
مواد لازم:ـ ماست شیرین (سه لیوان)
ـ شکر (دو لیوان)
ـ تخم مرغ (سه عدد)
ـ بکینگ پودر (دو قاشق غذاخوری)
ـ وانیل (یک چهارم قاشق چایخوری)
ـ آرد (4 لیوان)
ـ روغن مایع یا سرخ کردنی (نصف لیوان) 

 

طرز تهیه
ابتدا شکر و تخم مرغ را به هم زده، ماست را اضافه می کنیم. بعد روغن و در آخر نیز آرد و وانیل و بکینگ پودر را به مواد اضافه می کنیم. برای رنگ این شیرینی می توان کمی زعفران به آن اضافه کرد. به مدت بیست دقیقه می گذاریم در جای نسبتاً گرمی بماند. در ظرف را می گذاریم. بعد از بیست دقیقه با وردنه خمیر را به ضخامت یک بند انگشت صاف می کنیم. می توان قالب های مختلفی را روی خمیر زد و در آورد و در روغن سرخ کرد. ظرف برای سرخ کردن باید گود باشد و روغن باید روی خمیر را بپوشاند تا همه جای شیرینی به خوبی سرخ شده و پف نماید. 

 

 

چکدرمه 

 

 

این نوع غذا از نظر پخت و مواد آن، نزدیک به استامبولی پلو در نزد فارس ها است. غذایی است، چرب و خوشمزه که غذای سنتی ترکمن محسوب می شود.

مواد تشکیل دهنده ی چکدرمه:1- برنج
2- گوشت (گوشت گوسفند یا ...)
3- روغن کنجد (در سال های اخیر روغن های پنبه دانه و آفتابگردان و ...)
4- پیاز و گوجه فرنگی ( در سال های اخیر رب گوجه)
طرز تهیه:ابتدا گوشت را پس از برش به قطعات کوچک در داخل روغن سرخ می کنند. بعد از آن مقداری پیاز رنده شده را تفت می دهند. به محض سرخ شدن پیاز، مقداری گوجه یا رب گوجه اضافه می کنند و آب می ریزند.
پس از آن، سر دیگ (قازان) را - که معمولا از جنس چدن است- می بندند تا گوشت ها در نتیجه ی حرارت، آب پز شود. آنگاه، برنجی را که قبلا شسته و آماده کرده اند، اضافه می کنند به طوری که آب موجود در داخل دیگ به اندازه ی یک بند انگشت بالاتر از برنج قرار بگیرد. بعد از این مرحله، سر دیگ را می بندند و شعله را کم می کنند تا برنج نیز با بخار موجود در داخل دیگ پخته شود. البته چند بار ته دیگ را بازدید می کنند که مبادا ته سوز شود. در این فاصله یکی دو بار هم، برنج گردانی می کنند تا برنج های زیر و رو جا به جا شود و عمل پختن در همه ی محتویات دیگ یکسان صورت بگیرد.

و به نظر من هر چه چرررب تر باشه بیشتر میچسبهخوشمزه!!! 

بورک 

 

 

این نوع نان از نظر پخت شباهت زیادی به پیراشکی دارد و معمولا بیشتر در ماه رمضان پخته می شود و به ترتیب زیر تهیه می شود.
طرز تهیه 

1- ابتدا گوشت بی استخوان را چرخ می کنند.
2- چند عدد سیب زمینی آب پز را کوبیده، با مقداری پیاز به گوشت اضافه می کنند و نمک به اندازه ی کافی اضافه می کنند.
3- مخلوط گوشت و سیب زمینی و پیاز را در لای خمیری از آرد که به اندازه ی یک دایره به قطر تقریبی 15 سانتی متر که قطعه قطعه بریده اند، می پیچند و به شکل یه نیم دایره در می آید و اطراف خمیر را با دست ورز می دهند تا خمیر به هم بچسبد و مخلوط بیرون نریزد.
4- این خمیر با مخلوط داخل آن، پس از سرخ شدن در روغن داغ آماده میل کردن می شود.
ترکمن ها بوروک را به تنهایی به عنوان یک وعده غذایی صرف می کنند. 

قاتلمه 

  

زنان ترکمن درحال تهیه رشته برای غذای "اون آش

نظرات 23 + ارسال نظر
زری دختر ترکمن پنج‌شنبه 5 اسفند 1395 ساعت 22:20 http://zaritorkeman.blogfa.com

وبلاگتون خیلی جالب بود
خوشحال میشم به منم یه سری بزنین
و نظر بدین

نازیی یکشنبه 19 اردیبهشت 1395 ساعت 13:41

یاسمن دوشنبه 30 فروردین 1395 ساعت 11:16

سلام دلم واقعا تنگ شده واس بندر ،من دختر ترکمنیم که عروس یه جای دورم که زمین تاآسمون فرهنگش فرق داره واقعا سخته برام....،موفق باشی

negar شنبه 13 مهر 1392 ساعت 09:25 http://r

سلام بچه ها

من هم دانشگاهیتون بودم کلی خاطره دارم اومدم سر زدم وبلاگ خوبی دارین .
یه چیزی رو می خواستم بهتون بگم برای اونایی که دنبال یه کاره پاره وقت با درآمد خوب هستند.

استخدام مدرس جهت تدریس در مدارس ابتدایی و راهنمایی
برای کلیه رشته ها و کلیه شهرهای ایران نیرو میخواد

هم کار با پرستیژ بالا ست
هم رزو مه کاری واستون میشه
هم درآمدش خیلی خوبه
هم می توانین با وقت خودتون تنظیم کنین

این گفتم چون من خودم زمان دانشجوییم خیلی به کار احتیاج داشتم ولی نبود.
پیشنهاد می کنم از دست ندین .
برای ثبت نام کافیه اسمتون ، شهرتون و ایمیلتون روبه شماره پیامک
30009900002424
پیامک کنید.

خودشون باهاتون تماس میگیرن
یکی از دوستامو فرستادم خیلی راضیه

مرتضی نیازی سه‌شنبه 29 اسفند 1391 ساعت 22:12

آخه این عکس کجاش چکدرمه وجود داره همش سوزمه است

این چکدرمه ست مجید جان دلبندم
مر۳۰ از نظرت

atena یکشنبه 20 اسفند 1391 ساعت 22:20

سلام بورگ لواش هم آموزش دهید تا بقیه دوستان هم یاد بگیرند تشکر

باشه حتما ممنون که سر زدید

رحمان روزگرد سه‌شنبه 15 اسفند 1391 ساعت 23:08

ممنون یاشار جان

خواهش دارم عزیزم

beni سه‌شنبه 15 اسفند 1391 ساعت 16:37

س این که سوزمه اشه کجاش چکدرمه هست

سلام داداش مر30 نظر دادی
طرفای ما که به این میگن چکدیرمه شمارو نمیدونم. . . .

رحمان روزگرد دوشنبه 14 اسفند 1391 ساعت 23:59

ما به بورگ میگیم قوتاب تازه پشمه ی ما لوزی شکله بعد چرا خبری از فتیر تو عکسا نیست من هر وقت میرم خونه فتیر میارم هم اتاقیام میمیرن واسه فتیر

سلام رحمان جان اولش ممنون از اینکه سر زدی به ما
بعدشم فتیر و غذاهای دیگه رو گفتم بعدا بزارم که زیاد طولانی نشه
راستی خوش به حال هم اتاقی هات

گلی دوشنبه 14 اسفند 1391 ساعت 22:01

سلام عالی بود ۴شنبه میریم خونه چکدرمه میخوریم غصه نخورید زیاد نمونده راستی غذاهای دیگه رو هم آموزش بدید ممنون یاشارجان

سلام بله میدونم البته من 5شنبه میرم
غذا های دیگه رو هم شما بگین من آموزش میدم
ممنون از اینکه نظر دادین.

عسل دوشنبه 14 اسفند 1391 ساعت 20:33

راستی هرموقع چکدرمه درست کردین ماروهم فراموش نکنید!دعوت کنیدحتمامیاییم!

باشه بهش میگم
راستی دعوت نامه رو به کدامین آدرس یا کدامین سوئیت بفرستم ها ؟؟؟

m.mدوجی شنبه 12 اسفند 1391 ساعت 17:54

داداش دمت گرم چکدرمه مامانمونو به یادمون انداختی ولی فک کنم اینی که دارن میپزن(سوزمه اش)باشه ها۰حا لا گذشته از اینا خدا کنه همه دختران ترکمن بلد باشن چکدرمه درست کنن.

داداش حتما بیلیندیرلده بولمسه اوزیم کلاس اشپزی قوییب اوردرین
ساغ بول مرد جان اللرین آغیرمسین

moslem شنبه 12 اسفند 1391 ساعت 13:57 http://ems90.blogsky.com

یاشار خودم یه روز واست میپز البته بعد تعطیلات عید
قوسه نخور

ممنون داداش پس منتظر می مونم
البته تا اون موقع میرم خونه و دلی از عزا درمیارم

ساواش پنج‌شنبه 10 اسفند 1391 ساعت 23:51 http://ems89.blogsky.com

سلام. وای دیمه من برسه که بتر چکدرمه حواس ادم به دانشگاهن نهار شام لرنن مخصوصا کورتب ایمدن یاددم بابا هاچن بر شه قایدرن دی وتیرن من ...

میسی الرناقر مسن
منمم وبلاگه لینک اد یاشی

سلام عابد جان من ده حواس ادیب قویدیم شی پستی
ساغ بول برن نظرینگه
بولیا گوز اوسسینه

اوا پنج‌شنبه 10 اسفند 1391 ساعت 23:31

س حالا خودتون اشپزین یا دستور پخت کش رفتین

مگه میشه ۴ترم خوابگاهی باشی و آشپز نباشی؟؟؟
ولی چکدیرمه درست کردن هم که به این سادگی ها نیست
درست فهمیدید کش رفتم و ی کمی هم خودم کشش دادم تا شد این کامنت خوشمزه
م۳۰سر زدید

s پنج‌شنبه 10 اسفند 1391 ساعت 22:17

بابا خودم واست درس میکنم

دستت طلا

danial پنج‌شنبه 10 اسفند 1391 ساعت 21:06

سلام...
این عکس هارو که دیدم یاد خونه ،یاد دست پخت مادر،یاد کنار هم جمع شدن سر سفره افتادم.
از پست خوبتون ممنونم

سلام عجله نکن دانی جان ۱هفته بیشتر نمونده
خواهش میکنم
مر۳۰که اومدی نظر گذاشتی

ailar.or90 پنج‌شنبه 10 اسفند 1391 ساعت 11:13

سلام مطلب جالبی بود فقط تو درست کردن پیشمه از شیر هم میتونن به جای ماست استفاده کنن .....تبریک میگم وب قشنگی درست کردین

سلام ممنون که سر میزنید به وبلاگتون
مر۳۰ که مطلبم رو کامل کردید.
وبلاگمون بامطالب بچه هاست که قشنگ شده باید به همه اونا تبریک بگیم

عسل پنج‌شنبه 10 اسفند 1391 ساعت 00:46

واقعا بهت حق میدم که دلتنگ بشین بااین غذاهایی که میدن!مابیشتردلتنگیم!بیخیال فوقش ۱۵روزدیگ به خواسته ات میرسی!!!!!!!!!

آره خداییش ولی چاره ای نیست به قول بابام واسه رسیدن به راحتی باید سختی بکشی این هم قسمتی از اون سختیه دیگه
البته این سختی ها با بودن در کنار دوستای خوبم زیاد به چشم نمیاد

عبدالقادر چهارشنبه 9 اسفند 1391 ساعت 23:23

وای دهنم آب افتاد!!!!!!
دیگه ازینا نزارین وقتی میبینمشون دلم میخواد برم خونه دست پخت مامیم رو بخورم

شرمنده داداش اینو گذاشتم تا زندگی در شرایط سخت رو تمرین کنیم
ولی اشکالی نداره این جوری قدر غذای خونه و دست پخت مادرمونو بیشتر میدونیم

آرش چهارشنبه 9 اسفند 1391 ساعت 22:01

دلم آب افتاد واقعا خوشمزه است راستی یاشار خان ریش مگسی بهت میاد فقط اگه سیبیل چخماقیم بزاری میشی شبیه هنر پیشه فیلم شعله

خسته نباشی دادا. . . چقدر باهوشی تو تنهایی فکر کردی
ولی با این حال ممنون نظر لطفته
جمعه اگه خواستی بیا یک چکدیرمه ای واست درست کنم یک وجب روغن روش باشه

yaya چهارشنبه 9 اسفند 1391 ساعت 21:35

dadash ye mahe khoone naraftam havas kardam badjooooooooooooor
dorost konid bokhorim age baladi
chekdirmeye ramazan ro k khordim

منم مثل تو
واجب شد درست کنیم جمعه ناهار هر کی خواست بیاد اتاق ما
راستی رمضان رو هم دعوت میکنیم البته با مواد لازم واسه چکدیرمه

ادریس چهارشنبه 9 اسفند 1391 ساعت 21:31

وای یاشار داغ دلمو تازه کردی میمیرم واسه اینا کی بلده بپزه بخوریم

شنیدم که متین بلده بپزه البته نمیدونم به این خوش رنگی و خوشمزگی میشه یا نه . . .
حالا اگه خواستین با هم هفته بعد ی امتحانی بکنیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد