دانشجویان ترکمن دانشگاه علوم پزشکی بجنورد
دانشجویان ترکمن دانشگاه علوم پزشکی بجنورد

دانشجویان ترکمن دانشگاه علوم پزشکی بجنورد

لباس زنان ترکمن


 

لباس زنان ترکمن لباسهای زنان ترکمن بسیار متنوع است. این تنوع علت و فلسفه خاصی دارد که با دوره های سنی آن مرتبط است. همچنین زنان و دختران ترکمن از لباسهایی با زیور آلات گوناگون استفاده می کنند. که تنوع جالب توجهی دارد.


 الف: تن پوشها:1- کوینک(kognek): زنان ترکمن پیراهن های ابریشمی می پوشیدند که غالباً به رنگ قرمز بوده و «قیرمیز کؤینک» (Ggrmgz.k) نام داشت و در قسمت یقه و سرآستین سوزن دوزی می شد.
این پیراهن، برشی ساده دارد و اغلب در رنگهای زرشکی، بنفش، قرمزو گاه گلدار انتخاب می شود. این نوع پیراهن آستین فراخ (بازیربغلی) دارد که بصورت اوریپ بسوی مچ دست تنگ می شود. ضمناً یقة این پیراهن گرد و بدون برگردان بود و از جلو تا زیر سینه چاک دارد. دامن پیراهن نیز از زیر بغل تا به پائین (پهلو) بتدریج فراخ تر می شود.


برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.


2- چابیت (chabit): بالا پوشی بود که زنان ترکمنی بر روی پیراهن می پوشیدند. دختران برای دوران عروس شدن نیم تنه مخصوص تهیه می دیدند که پر از سوزن دوزی و آویزه هایی از سکه و پولک های نقره بود.
این نوع لباس که در حقیقت نوعی قبا می باشد. دارای یقة ساده و بدون برگردان می باشد و دارای قد بلند تا بالای ساق پا می باشد از پارچه های ابریشمی وگاه مخملی (با آستین) انتخاب می شود و بر این نوع قبا راسته و آزاد است. آستین های این قبا از زیر بغل تامچ دست به ملایمت باریک می شود. و در زیر بغل قبا زائده ای سه گوش (از جنس پارچه قبا) به آن می پیوندد. این لباس از حدود کمر به پایین اندکی به فراخی می گراید و در دو پهلوی آن دو چاک مشاهده می شود. لازم به توضیح است. که بر مچ آستین و پیراهن یقه ها و کناره های آن (بویژه درجلوی سینه) تا انتهای دامن و اطراف آن و همچنین بر پیرامون چاک پهلوها، رودوزی ونقش بندی می شود.


برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.


ب- بالاق
بالاق (Balak) یا شلوار زنانه که لیفه ای است با میان ساقی فراخ تر از میان ساقهای شلوار معمولی دمپای دوساق این نوع شلوار تنگ است و بر روی این دمپا نقش بندی و سوزن دوزی می کنند.
لازم به توضیح است که بالا تنه شلوار را معمولا از جنس کرباس و مدخال به رنگ سفید انتخاب می کنند.

برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.


ج- کلاه و روسری
1 – بوریک (Borik) یا عرقچین که مانند عرقچین مردان است. روی این کلاه گرد و صاف (بدون برجستگی) بود و دختران آن را با زینت آلات من جمله پولک و قبک ها می آراستند. دختران غالباً بوریک را بر سرگذاشته و از روسری استفاده نمی کردند.

2- توپبی (Topbi): وقتی دختر ترکمن عروسی می کرد به جای بؤریک یا کلاه دخترانه پیشانی بندی را جایگزین می کردند. کلاه و سربند در میان ترکمن ها دارای اهمیت ویژه ای است. کلاه و سربند نه تنها معرف طایفه است. بلکه همانطور که گفته شد و موقعیت زنان ازدواج کرده یا دختران را مشخص می کند. زنان تکه، نخورلی و ساریق کلاه هایی به شکل مخروطی ناقص که قاعده ی آن را بالا است و از نی و چوب جارو و ... ساخته می شود بر سر می گذازند. عروس بعد از عروسی کلاهی تزیین شده بر سر می گذارد که یموتها آنرا «هاساوا» یا «خاوه» یا «آلین دانگی» (Alyndang) می گویند و گوگلان ها به آن (Topbi) یا توپی می نامند. روی کلاه را با روسری می پوشانند. و در بالای آن دستمال بزرگ از حریر و یا نخ به نام «قین قاج» می اندازند که یک سر آن پشت سر افتاده و با سر دیگر دهان را می پوشانند که «یاشماق» می گویند. در میان یموت ها، زنان پارچه پیشانی بندی که «آلاندانگی» نام دارد به دور سر بر روی یک روسری نقش دار می بندند و گره می زنند. در میان طایفه نخورلی ها قبل از رفتن عروس به خانه شوهر تاج عروسی را (آلین دانگی) نام دارد واز نی های ریز بافته شده و بر روی آن پارچه کشیده اند و با زیور پیشانی به نام «آلین شای» زینت یافته بر سر عروس می گذارند. درمیان گوکلانها زنانی که پا به سن می گذارند از کلاه کم ارتفاعی به رنگ سیاه استفاده می کنند. که علامت تجربه است. وقتی زنی نوه اش عروسی می کند این پیشانی بند به رنگ سفید که نشانه احترام و بزرگی است در می آید.

3- باش آتار(چأشو): در میان برخی از طوایف همچون یموت، روسریهای به نام چأشو (Ga:sew) رواج داشت که خود بر چند نوع است از قبیل: اریش چأشو. المنچه چأشو، آتلاز چأشو، قارتما چأشو، و چأشو چارقد که عموماً به روسری مربع شکل و ابریشمین اطلاق می شود. در میان برخی از ترکمنان روسری بر دو قسم بود. یکی نسبتاً ضخیم با سوزن دوزی مفصل که به آن کورته (kurte) می گفتند، و دیگری بافته ای از ابریشم نازک که قینگاچ (Ggncac) نام داشت. این روسری بر دونوع بود که قیرمزی قینگاچ و کله قینگاچ می گویند.
امروزه، زنان ترکمن از روسری های معروف به نام چارقد که دارای ریش پشمی است،استفاده میکنند که در حال حاضر توسط ترکمنهای مقیم خارج به این منطقه فرستاده و توسط دلالان فروخته می شود و حکایتهاپشت این بازار داغ چارقد یا تب چارقد بین بانوان جاری است! یالیق روسری نازکتری است، که در داخل خانه و در عروسی ها می پوشند که معمولا با لباس آنها هم رنگ باشد یالیق زنان ترکمن امروزی بیشتر از هندوستان وارد بازار ترکمن صحرا می شود.

آیاق قاب یا کُویش: کفش زنان ترکمن را غالباً هنرمندان محلی می دوزند. که از جنس چرم خام و با تزینات مختصر مهیا می شود، کفش های نظیر گل منچ لی، قیر ماکُویش با نوک برگردان و پاشنه های بلند در آن استفاده می شود.

نظرات 10 + ارسال نظر
گلی چهارشنبه 28 فروردین 1392 ساعت 21:55

سلام عالی بود راستی به خوشگل بودن دخترای ترکمن شک نکنید

مرسی خوشحالم خوشتون اومد
اون که صد درصد اصلا جای هیچ شکی نیس

بهار یکشنبه 18 فروردین 1392 ساعت 13:34

سلام. آره لباس ترکمن خیلی قشنگه مخصوصا لباس مراسم عروسیشون. کلاهای آقایونشم خیلی بامزست

سلام ...
بله منم با نظرتون کاملا موافقم کاش همهشون تو عروسیاشون از این لباسا
استفاده کنن به جای کت و شلوار هم قشنگتره هم رسمای زیبای ترکمن زنده میشه

یاشار شنبه 17 فروردین 1392 ساعت 15:19

مر۳۰ دادا. . .
اینم مثل لباسایی که توی عروسی هامون تو عید نوروز دیده بودم قشنگن
راستی از زیبایی اسب ترکمن هم نباید غافل شد

خوهش میکنم
آره اون که صد در صد

نادر سه‌شنبه 29 اسفند 1391 ساعت 23:15 http://kbmb.blogfa.com

نوروزی عزیز دانشگاه بجنوردنگ ترکمنلرنه تبریک دیمن

ساغ بول نادر جان

yaya سه‌شنبه 29 اسفند 1391 ساعت 13:10

thanks dash very khoob

خواهش ادیان دوغن

latife سه‌شنبه 29 اسفند 1391 ساعت 08:25

veeeeeeeeeeeeeeeeeeery good

sagh boll

z.s جمعه 25 اسفند 1391 ساعت 20:05

سلام ب ترکمنای خودمون....
چرامطلب جدید نمیذارین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سلام فک کنم چون نوروز دسترسی به نت کم باشه واسه همین مطالب جدید کم باشه

نادر چهارشنبه 23 اسفند 1391 ساعت 22:48 http://kbmb.blogfa.com

وای وای میدونی چقد گرونن

درسته ولی چه میشه کرد یادش بخیر قدیما خود ترکمنا تو خونه میدوختنو درستش میکردن

دوجی دوشنبه 21 اسفند 1391 ساعت 16:36

عکس قشنگیه -واقعا دختران ترکمن هم لباساشون خیلی زیباست هم خودشون البته پسره هم با اون اسبش محشره

منم واسه قشنگی عکس گذاشتمش داش
ممنون ازنظرت

روناس یکشنبه 20 اسفند 1391 ساعت 21:17 http://www.boursebarani.blogfa.com

سلام...چه عکس زیبایی ممنون..موفق باشید.

سلام ممنون از نظرتون
بازم به وبلاگ ما سر بزنین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد